Marinetek toimittaa superjahtisataman New Yorkiin

Marinetek on saanut merkittävän venesatamatilauksen USA:sta. Helsinkiläisyhtiö valmistaa jättimäiset aallonvaimennin- ja kiinnityslaiturit ONE°15 Brooklyn Marinan 150 -paikkaisen superjahtisatamaan. Satama valmistuu East Riveriin, Manhattanilta Brooklyniin vievän sillan kainaloon ja siitä avautuu maailman tunnetuin näkymä Manhattanille ja Vapaudenpatsaalle.  Valmistuttuaan satama lisää New York Cityn venepaikkakapasiteettia 25%:lla ja tarjoaa luksustason satamapalvelut ja venepaikat jopa 75-metrisille superjahdeille.

Urakkaa edelsi lähes vuoden kestänyt kansainvälinen urakkakilpailu. Marinetek voitti amerikkalaiset kilpailijansa ponttooniteknologiansa ansiosta. Erikoisrakenteiset teräsbetoniponttonit ovat erittäin vahvarakenteisia ja suunniteltu sataman vaativiin olosuhteisiin, joille tunnusomaista on vuorokauden ympäri vellova raskaan lauttaliikenteen aiheuttama ristiaallokko. Suurimmat ponttoniyksiköt painavat yli 52 tonnia.

Vasemmalta: Gregory Bussey, Project Manager ja Timothy O’Brien, Marina Manager, One°15 Brooklyn Marina, Richard Murray, Managing Director ja Kyle Collins, Project Manager, Marinetek North America ja Ville Leisti, Tekninen johtaja, Marinetek Finland

Urakan suuri koko ja lyhyt toimitusaika pakotti Marinetekin jakamaan ponttonituotanto kahdelle tehtaalle. Suurimmat yksiköt valmistettiin Marinetekin Suomen tehtaalla ja laivattiin Vuosaaresta New Yorkiin, jossa ne lasketaan laivasta suoraan veteen ja hinataan 5 km asennuspaikalle. 40 tonnia painavat pienemmät ponttonit taas valmistettiin Marinetekin Floridan tuotantoyksikössä St. Petersburgissa ja kuljetetaan maanteitse purkupaikalle New Yorkiin. Laituriasennus alkaa syyskuun aikana ja valmistuu marraskuussa.

”Meillä on 12 tuotantolaitosta ympäri maailmaa ja kilpailuetujamme ovat vahva projektivientiosaaminen sekä täsmälliset ja nopeat toimitukset. Olemme toimittaneet betoniponttoneja Suomesta Karibialle ja Kiinaan, joten laivaus New Yorkiin ei ole mitenkään poikkeuksellista meille”, sanoo Marinetekin tekninen johtaja Ville Leisti. ”Projektin logistiikka on toki haasteellista, mutta tuotanto New Yorkissa olisi ollut paljon haasteellisempaa.”

Ponttonit kiinnitetään toisiinsa Marinetekin kehittämillä joustavilla kumi-teräsosilla ja laiturilinjat ankkuroidaan meren pohjaan esijännitetyillä kumikaapeleilla, joiden kaikki metalliosat on tehty titaanista.  Satama on suunniteltu kestämään vähintään 50 vuotta.

Massiviset betoniyksiköt laivattiin Vuosaaresta New Yorkiin.

”Tämä on jo viides suururakka, jonka voitimme alan ylivoimaisesti suurimmalla ja kilpailluimmalla markkinalla. Pohjois-Amerikasta on kehittymässä meille tärkeä osa kasvutarinaamme”, jatkaa Marinetek-konsernin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Seppälä.

Marinetekin päätoimiala on kelluva rakentaminen ja se on toimittanut viimeisen 20 vuoden aikana yli 2000 venesatamaa 46 maahan. Yhtiön tunnetuimmat satamat sijaitsevat Dubaissa, Monacossa, Maltalla, Oslossa, Limassolissa ja Turkin Cesmessä. USA:n aikaisemmat suurtoimitukset ovat West Palm Beachissa, Fort Lauderdalessa, Riviera Beachissa ja San Franciscossa. Yhtiö rakentaa tällä hetkellä 700-paikkasta venesatamaa Gibraltarille, jonka on määrä valmistua marraskuussa.