New Port Imatran satamapäällikkö on valittu

Lammassaaren venesataman New Port Imatran uusi isäntä on Janne Lappalainen. Janne aloittaa satamapäällikkönä ensi vuoden alussa, jolloin myös sataman operointi siirtyy New Port Imatra Oy:lle. Janne Lappalaisen varamiehenä toimii kaksoisveli Jonne. Sataman uudet yhteystiedot ovat:

020 743 0490
info(a)newportimatra.fi
www.newportimatra.fi

Janne Lappalainen, New Port Imatran uusi satamapäällikkö

Janne Lappalainen on kotoisin sataman viereisestä Karhumäestä ja asuu edelleen Imatralla perheensä kanssa. Janne ja Jonne ovat toimineet veneiden parissa lähes koko ikänsä ja tuntevat suuren osan sataman veneistä ja veneilijöistä. Lappalaisesta satama saa paikalliset tavat ja tottumukset hyvin tuntevan, aktiivisen ja osaavan ammattilaisen johtamaan Lammassaaren uudistumisprosessia ja palvelujen kehittämistä.

”Yritän parhaani mukaan viedä asioita eteenpäin paikallistuntemusta hyödyntäen ja sataman käyttäjien tarpeita kuunnellen. Olen liikkunut alueella pienestä pitäen”, toteaa Janne Lappalainen.

Imatran satama on yksi Suomen suurimmista venesatamista noin 700 venepaikallaan. Yksi ensi veneilykauden tärkeimmistä kehityshankkeista on parantaa laituri- ja talvisäilytyspaikkojen vuokrausta. Tarkoituksena on siirtyä sähköiseen varauskalenteriin työn helpottamiseksi ja palvelun parantamiseksi. Sähköisestä varauskalenterista asiakas voi tulevaisuudessa varata veneelleen laituripaikan, talvisäilytyspaikan, vierasvenepaikan ja muut haluamansa palvelut.

”Muutokset eivät tapahdu hetkessä ja edessä on haastava, mutta kuitenkin mielenkiintoinen prosessi tuoda Lammassaaren satama tähän päivään. Vanhat laiturit uusitaan sitä mukaa, kun uusi satamakokonaisuus rakentuu alueen eteläpuolelle. Kaikki alueelle tehtävät toimenpiteet on sovittu Imatran kaupungin kanssa ja ovat osa alueen kokonaiskehittämistä”, jatkaa Lappalainen.

New Port Imatran tarkoitus on myös kehittää veneilijöille suunnattuja palveluja yhdessä muiden alueella toimivien yritysten kanssa. Tässä prosessissa Lappalainen peräänkuuluttaa tiivistä yhteistyötä kaikkien alueen toimijoiden välillä.

”Alueella toimii useita venekerhoja ja palveluntarjoajia. Meille kaikille on nyt tärkeää kehittää palveluja yhteistyössä, jotta alueelle saadaan lisää veneilijöitä ja palvelujen käyttäjiä.”

Uuden satamayhtiön toiminta käynnistyy joulukuun aikana vaiheittain ja uudet palveluhinnastot julkaistaan heti tammikuun 2016 alussa, jolloin myös vuokraus alkaa. Helsingin venemessuilla New Portilla on oma palvelupisteensä osastolla 3 D 11, hallissa 3.

Vasemmalta: Ilkka Seppälä, Janne Lappalainen, Jonne Lappalainen, Timo Luukkonen

Usein kysyttyä

Milloin uudet hinnat julkaistaan ja onko odotettavissa hinnankorotuksia?

Uusi hinnasto on tarkoitus julkaista tammikuun 2016 alussa. Pienimmät laituripaikkahinnat nousevat vain hieman (max. 5m/178 € ja max. 6m/198 €). Suuremmat laituripaikat kallistuvat enemmän, koska niihin kohdistuu enemmän korotuspaineita. Lisätuotot käytetään sataman nykyaikaistamiseen.

Miksi hinnat nousevat ja miten veneilijät hyötyvät?

Kaikki tuotot käytetään sataman investointeihin seuraavan 10 vuoden aikana. Kaikki laituripaikat uusitaan vaiheittain ja saavat uudet nykyaikaiset varusteet sekä turvavälineet. Suurimmille venepaikoille tulee sähkö- ja vesipisteet ja kaikille laitureille valaistus. Satama on vielä tällä hetkellä huonossa kunnossa ja tarkoituksena on kunnostaa satama huippukuntoon hintakorotuksien avulla.

Miksi venepaikkajako muuttuu?

Sataman uudet venepaikkakoot noudattelevat nykyaikaisten venesatamien jakoa. Uusi venepaikkajako mahdollistaa tarkemman ja oikeudenmukaisemman hinnoittelun. Näin pienten veneiden omistajien ei tarvitse kattaa isojen venepaikkojen investointikustannuksia.

Milloin sataman kunnostustyöt alkavat?

Satamasta laaditaan kunnostus- ja investointisuunnitelma ensi kevään ja kesän aikana. Keväällä varmistetaan laitureiden turvallisuus ja venepaikkojen toimivuus. Rakentaminen toteutetaan syksyisin loka-marraskuussa eli ensimmäiset isommat investoinnit toteutetaan lokakuussa 2016.

Miksi sataman painopiste siirtyy eteläpuolelle?

Satamaa kehitetään osana Imatran kaupungin laatimaa Lammassaaren kokonaissuunnitelmaa. Tavoite on rakentaa kotisatama alueen eteläpuolelle, jotta pohjoisempi alue voidaan varata muuhun veneilykäyttöön sekä mahdollisiin tuleviin laajennuksiin. Uudet laiturit tulevat vanhojen laitureiden paikoille, joten satama ei tiivisty eivätkä laiturivälit kapene. Laiturilinjat sen sijaan pitenevät.

Mihin auton voi pysäköidä?

Osana Lammassaarentien ja kevyen liikenteen väylän parannusta kaupunki rakentaa satamalle uudet parkkipaikat. Viihtyisyyttä lisätään uusilla maisemoinneilla ja viheralueparannuksilla. Alueesta kehitetään koko eteläisen Saimaan helmi.

Laajeneeko talvisäilytysalue?

Osana kokonaissuunnitelmaa myös talvisäilytysalue siistiytyy, laajenee ja kehittyy. Nykyiselle alueelle saadaan mahtumaan noin 200 venettä oikein järjesteltynä. Laajennustyön jälkeen alueelle mahtuu yli 300 venettä jolloin, yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa, kaikki veneet saadaan mahtumaan Lammassaaren talvisäilytysalueelle.

Mikä muuttuu kaudelle 2016?

Kaikki veneet pyritään sijoittamaan vanhoille paikoille tulevana veneilykautena. Suurempia muutoksia on tulossa vuonna 2017. Satamapäällikön tärkein tehtävä tällä hetkellä on saada venerekisteri ajan tasalle. Venetiedot kerätään vuokrauksen yhteydessä.

 

Hyvää joulua toivottaen ja uutta veneilykautta odottaen,

New Port Imatra Oy
Janne Lappalainen
satamapäällikkö
020 743 0490