Uutta kaupunkikulttuuria ja ainutlaatuisia luontokohteita – Marinetek mukana tuomassa lisää elämää ja arvoa ranta-alueille

Marinetek tunnetaan maailmalla ensisijaisesti huippuluokan venesatamien suunnittelijana ja toimittajana. Lauttasaarelaiset ovat monessa mukana Suomessakin – yrityksen tietotaito mahdollistaa arvokkaiden ranta-alueiden entistä monipuolisemman käytön ja ainutlaatuisten luontokohteiden saavuttamisen yhä useammalle. Lue lisää kohteista Helsingin Kauppatorilla, Vallisaaressa ja Örössä.

Allas Sea Pool –meriuimala on Marinetekin monipuolisen osaamisen mestarinäyte

Helsingin sydämeen Kauppatorille rakennettava Allas on uusi virkistäytymiskeidas niin helsinkiläisille kuin matkailijoillekin. Allas on malliesimerkki uudenlaisesta vireästä kaupunkikulttuurista ja keskeisten ranta-alueiden entistä monipuolisemmasta hyödyntämisestä. Marinetek on vahvasti mukana Altaan rakentamisessa. ”Haluamme olla toteuttamassa elämyksiä sekä kaupungin asukkaille että Helsingissä vieraileville turisteille. Toivomme projektimme edistävän Helsingin rantaviivan siirtymistä urbaaniin käyttöön,” painottaa Marinetekin Senior Partner Markku Rantanen.

Marinetek on toteuttanut urbaaneja meriuimaloita myös mm. Gibraltarille, Norjaan ja Tanskaan, mutta Helsingin Allasta vastaavaa ratkaisua ei löydy mistään muualta. Kokonaisuuteen kuuluu ympärivuotisesti käytössä oleva kylpylä uima-altaineen ja saunoineen sekä kelluva oleskelu- ja liikuntaterassi. Sen kelluvissa uima-altaissa käytetään sekä lämmitettyä vesijohtovettä että suodatettua merivettä. ”Toteutuksessa käytetty modulaarirakenne kestää aikaa. Se mahdollistaa tarvittaessa ponttonien uudelleen sijoittelun tai hyödyntämisen kokonaan uudessa käyttötarkoituksessa”, Markku Rantanen toteaa.

Toinen Altaan arkkitehtisuunnittelijoista on Marinetekin lead designer Timo Urala. Hän korostaa monimuotoisuuden ja kokonaisuuden huomioimisen tärkeyttä. ”Nykyaikaisten ranta-alueiden tulisi palvella monenlaisia käyttäjiä: kaupunkilaisia, turisteja, alueen yrittäjiä – ei vain niitä, jotka saapuvat veneellä. Jotta alueesta tulee toimiva, tarvitaan kokonaisnäkemys ja kokemusta teknisesti vaativien kohteiden toteutuksesta. Tilaajalta ja toimittajalta vaaditaan myös rohkeutta lähteä tällaisiin hankkeisiin.”

Faktat: Helsinki Allas Sea Pool

  • Kokonaisuus: 83 m x 33 m
  • Kolme uima-allasta: 25 m x 15 m lämmitetty makeavesiallas, 17 m x 11 m lämmitetty lastenallas ja 25 m x 12 m merivesiallas
  • Kaikki altaat on upotettu yhteen kelluvaan, kansilaudoitettuun tasoon
  • Kelluva, paaluankkuroitu modulaarinen raskasbetoni- ja teräsponttonirakenne
  • 33×22 m kaksikuorinen teräsponttoni sisältää isomman makeavesialtaan ja kaikki uimalan laitteet

Moduulirakenteinen osa perustuu Marinetekin raskasbetoniponttoneihin. Tälle osalle sijoittuvat meriterassit, 25m merivesiallas sekä 16m lastenallas.

Kaikkiaan alustassa on 41 raskasbetoniponttoonia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Merivesiallas saapuu proomun kyydissä.

Kokonaisuus on verhoiltu puukannella ja pintamateriaalina käytetään suomalaista kuusta.

Ensimmäinen kelluva uimala rakennettiin Kööpenhaminaan 2003 sittemmin maailman- maineeseen ponkaisseen arkkitehtitoimisto Bjarke Ingels Group (BIG) suunnittelemana. Kööpenhaminan satamauimala voitti mm. 2004 European Prize for Urban Space –palkinnon.

Aurinkoinen  Gibraltar  sai  oman  Marinetekin toimittaman  kelluvan  meriuimalansa 2015.                                                                                                       Kokonaisuus  sisältää  neljä  eri  uima-allasta  ja  Lappsetin   liikuntapaikkaa   monille    eri ikäryhmille ja urheilulajeille.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marinetek mahdollistaa pääsyn Metsähallituksen uusiin arvokohteisiin

Kun Aleksanteri II vieraili Vallisaaressa vuonna 1863, häntä varten tehtiin tie graniitista. Nyt, yli 150 vuotta myöhemmin, saareen päästäkseen ei tarvitse olla keisari. Marinetek on osaamisellaan mahdollistamassa saareen pääsyä kaikille kaupunkilaisille ja matkailijoille. ”Vallisaari on ainutlaatuinen kohde, jossa monimuotoinen luonto ja vuosisatainen sotahistoria avautuvat virkistyskeitaaksi ja vetovoimaiseksi matkailukohteeksi” Metsähallituksen luontopalvelujohtaja Rauno Väisänen kuvailee.

Vallisaareen on tarkoitus kehittää monipuolinen palveleva satama, jossa on paikkoja niin vierasveneille kuin perinnealuksillekin. Saaren palveluista vastaavan yrityksen osakas, Fregatti Oy:n toimitusjohtaja Ville Wäänänen kiittelee sataman sijaintia ja sen toteutusta. ”Torpedolahti on täydellinen satamapaikka – se on suojaisa, syvä ja näköalat kaupunkiin ovat mahtavat. Laituriratkaisu on myös maailmanluokkaa, venepaikkoja on tarpeeksi ja erikokoiset veneet on hyvin huomioitu. Laiturin modulaarisuus mahdollistaa sen laajentamisen tulevaisuudessa, kun alueen palvelut kehittyvät.”

Sataman rakentamisessa on omat erityisvaatimuksensa, esimerkiksi vesialueen käytössä tulee huomioida puolustusvoimien suoja-alue. ”Halusimme saarelle jämäkän, aallonmurtajatyyppisen ratkaisun. Marinetek tarjosi kolme vaihtoehtoista toteutustapaa, joista yksi valittiin. Marinetek valittiin toimittajaksi, koska heiltä saatiin selvästi normaalia jykevämpää ja leveämpää laituria. Lisäksi hinta per venepaikka oli kilpailutuksessa mukana olleista edullisin”, kenttäpäällikkö Arto Pummila Metsähallituksesta tiivistää.

Salaperäinen 59°48’40” N 22°20’13” E on nyt avoin kaikille

Sata vuotta suljettuna pysynyt Örön linnakesaari avattiin viime kesänä yleisölle. Saaristomeren kansallispuistoon kuuluvalla saarella on mm. 70-paikkainen vierassatama, ravintola, vuokrattavia pientaloja sekä rantautumislaituri melojille. ”Toivotamme veneilijät lämpimästi tervetulleeksi turvalliseen ja upouuteen vierassatamaamme. Yhteysalusten ansiosta muutkin kuin veneilijät pääsevät kokemaan Örön upean luonnon ja jännittävän sotahistorian”, sanoo Örön kehittämisestä vastaava Jouko Högmander Metsähallituksen luontopalveluista.

Turun saaristo on vesilläliikkujan paratiisi, mutta ulkosaaristossa suojaisia satamia on vähän. Örön täyden palvelun satama tuo asiaan merkittävän parannuksen. ”Aiemmin saarella oli vain pieni kolmen veneen laituri, joten sataman suunnittelu aloitettiin käytännössä tyhjästä. Tärkeintä oli saada kerralla toimiva kokonaisratkaisu ja lopputulos onkin erinomaisen hyvä – se on saanut paljon kiitosta kävijöiltä”, Högmander kuvailee. ”Kilpailutuksen voittaneelta Marinetekiltä saatiin paljon hyviä vinkkejä suunnitteluvaiheessa ja maalaiturin toteuttanut Taalintehtaan rakennuspalvelu toteutti urakan ripeästi.”

Faktat: Vallisaari ja Örö

  • Vallisaarelle pääsee Kauppatorilta vesibussilla tai omalla veneellä. Vallisaaren Torpedolahteen on rakennettu 48 paikkainen retkisatama, jossa on sekä poiju- että aisakiinnitys.
  • Örön saareen on kesäkautena säännöllinen yhteysliikenne mantereelta. Lisäksi charter- ja taksiveneet järjestävät kyytejä yksittäisille kävijöille ja ryhmille.
  • Sekä Vallisaaren että Örön toiminnasta vastaa Metsähallituksen luontopalvelut.

Ilmakuvavideon Örön satamasta pääsee katsomaan tästä.

Örön vierasvenesatamaa laajennettiin kolmannella laiturilinjalla keväällä 2016.

Taalintehtaan rakennuspalvelu Oy asensi Örön Marinetek-laiturit ja rakensi rannan kiinteät laiturit.

Vallisaaren Torpedolahti on 48-paikkainen retkisatama.

Metsähallitus halusi Vallisaareen jykevän laiturin. Ratkaisuksi valittiin neljä 20m pitkää ja kolme metriä leveää Marinetekin aallonvaimenninponttonia.

Kuvat: Sami Pitkänen (Allas, Vallisaari), Kasnäs Kompass/Petri Järvinen (Örö), Skyhard (Allas)

Lisätietopyynnöt: nelli.lampinen@marinetek.net / Nelli Lampinen, Marketing Assistant, Marinetek Finland Oy