Savitaipale houkuttelee veneilijöitä uusitulla satama-alueella  – merkittävä investointi osana suurempaa visiota 

Kirkasvetisen ja ainutlaatuisen Kuolimojärven rannalla sijaitseva Savitaipale on luonnosta välittävän veneilijän ja mökkeilijän eteläkarjalainen helmi. Pieni kunta lähes kolminkertaistaa asukaslukunsa mökkisesongin aikaan kesällä. Savitaipaleen kunta teki merkittävän investoinnin, ja uudisti Pappilanlahden venesataman lisätäkseen sataman sekä läheisen Olkkolan Kartanon alueen vetovoimaa entisestään. Hankekokonaisuus sisälsi myös muita uudistustöitä alueella. 

Savitaipale ja kaunis Kuolimojärven ympäristö ovat kiinnostavia matkailukohteita. Järvi on erityisen kirkasvetinen, ja sillä on hyvä kalakanta. Venesataman läheisyydessä on palvelutarjontaa ja kohteita kävijöille. Veneilijälle Pappilanlahden satama on varsin perinteinen suomalainen venesatama, mutta tuulisen sijaintinsa vuoksi tämä on suunnittelukohteena haastava. Marinetek teki venesataman toteutuksen suunnittelutyön sekä toimitukset, ja satama valmistui Boatex Oy:n ammattilaisten asentamana.

Kunta pyrkii lisäämään uudistetulla satamalla matkailua ja alueen virkistysarvoa 

Venesatamahanke sisälsi useita uudistuksia. Venepaikkoja lisättiin huomattavasti, ja sataman yhteyteen rakennettiin uusi iso parkkialue. Myös polkuverkostoa jatkettiin, jotta alueella on enemmän mahdollisuuksia liikuntaan. Venelaiturien maapenkereeseen rakennettiin uusi silta, jolla parannetaan Pappilanlahden veden kiertoa ja vaihtuvuutta. 

Savitaipaleen kunnan teknisen johtajan Vesa Roiko-Jokelan mukaan hankkeella haetaan myös Olkkolan Kartanon kiinnostavuuden lisäämistä matkakohteena. Tulevaisuudessa koko alue pyritäänkin saamaan yhtenäiseksi ja houkuttelevaksi kuntalaisten olohuoneeksi, joka kiinnostaa myös turisteja. Tulevaisuuden visioissa on jatkaa alueen ehostusta muun muassa puistoalueen uusimisella. 

Näin merkittävään julkisen sektorin hankinta- ja kilpailutusprosessiin kuuluu haasteita, mutta kaiken kaikkiaan hankinta hoidettiin kunnan puolelta mallikkaasti ja ammattitaitoisesti, visiosta tinkimättä.  

Sataman turvallisuus rakentamisen lähtökohtana 

Pappilanlahden venesatamassa on suunnittelun ja projektin toteutuksen näkökulmasta useita erityispiirteitä, joiden vuoksi turvallisen sataman suunnittelu ja rakentaminen vaati ammattitaitoa ja eri tahojen yhteistyötä. Marinetek hoiti toteutuksen suunnittelun sekä tuotteiden valmistuksen ja toimituksen, vastaten tilaajan tarpeisiin ja kohteen vaatimuksiin. Suurin vaatimus sataman turvallisen käytön ja toimivuuden näkökulmasta on aallonvaimennus, joka toteutettiin erillisellä aallonvaimennuslaiturilla.

Aallonvaimennuslaiturilla lisätään tuulisen sataman turvallisuutta. Pappilanlahden venesataman asennustöistä vastasi Boatex Oy.

Aallonvaimennuslaiturilla lisätään tuulisen sataman turvallisuutta. Pappilanlahden venesataman asennustöistä vastasi Boatex Oy.

Saimaaseen laskeva Kuolimojärvi on osa Natura-luonnonsuojelualuetta, mikä piti huomioida jo sataman suunnitteluvaiheessa. “Natura-statuksen vuoksi ely-keskus edellytti, että järven ruoppaus suoritetaan geotuubeihin. Nämä tuubit tyhjennetään, ja ruoppausmassa siirretään puistoalueen rakentamiseen, joten sekin palvelee hankkeen kokonaisuutta”, kunnan tekninen johtaja Vesa Roiko-Jokela kertoo projektin yksityiskohdista.  

Ainutlaatuinen ja kirkasvetinen Kuolimojärvi on Natura-luonnonsuojelualuetta. Sataman suunnittelussa ja toteutuksessa otettiin huomioon järven Natura-status ja alueen luonnonsuojelu.

Ainutlaatuinen ja kirkasvetinen Kuolimojärvi on Natura-luonnonsuojelualuetta. Sataman suunnittelussa ja toteutuksessa otettiin huomioon järven Natura-status ja alueen luonnonsuojelu.

 

Marinetek kiinnitti erityistä huomiota sataman turvallisuuteen ja käytännöllisyyteen Pappilanlahden venesataman toteutuksen suunnittelussa. Valmis satama venelaitureineen sisältää useita turvallisuutta lisääviä yksityiskohtia.

Marinetek kiinnitti erityistä huomiota sataman turvallisuuteen ja käytännöllisyyteen Pappilanlahden venesataman toteutuksen suunnittelussa. Valmis satama venelaitureineen sisältää useita turvallisuutta lisääviä yksityiskohtia.

Laiturien asennustyöt hoituivat Boatex Oy:n laituri- ja rantarakentamisen ammattilaisten toimesta. Boatexin Mikko Vitikaisen mukaan yhteistyö on sujunut tilaajan sekä tehtaan suuntaan hyvin, ja projekti tuntuu kokonaisuudessaan varsin onnistuneelta. Haasteensa projektiin toivat Vitikaisen mukaan projektin suuri mittakaava ja työtilan ahtaus, sillä satama oli rakennustöidenkin aikaan käytössä. Myös sääolosuhteet toivat omat haasteensa asennukseen.  

Asennustyöt sujuivat ammattitaidolla, ja tiimi sai kiitosta myös Savitaipaleen kunnan puolelta. Kuvassa vasemmalla. Savitaipaleen tekninen johtaja Vesa Roiko-Jokela, keskellä Boatex Oy:n Mikko Vitikainen ja oikealla Boatex Oy:n Pasi Salomaa.

Asennustyöt sujuivat ammattitaidolla, ja tiimi sai kiitosta myös Savitaipaleen kunnan puolelta. Kuvassa vasemmalla Savitaipaleen tekninen johtaja Vesa Roiko-Jokela, keskellä Boatex Oy:n Mikko Vitikainen ja oikealla Boatex Oy:n Pasi Salomaa.

“Alihankkijana käytetty Boatex teki varsinaisen työn paikan päällä he vastasivat laitureiden rakentamisesta ja ankkuroinneista, ja ovat tehneet kohteeseen myös kiinteitä laitureita timpurityönä”, Marinetekin myyntipäällikkö Aaro Vuori summaa hyvin sujunutta asennusvaihetta. 

Yhteistyö saa kiitosta myös Savitaipaleen kunnan suunnalta. “Laiturityöt sujuivat ammattitaitoisesti ja ripeästi, ja asennusporukka oli myös venesataman käyttäjiä kohtaan ystävällistä ja joustavaa. Kunnantalolle tuli myönteistä palautetta asennusporukan toiminnasta useammankin kerran. Myös koko urakan aikainen toimintakulttuuri Marinetekin kanssa sujui mallikkaasti, jopa kilpailutuksen mukanaan tuomien haasteidenkin aikaan”, Roiko-Jokela kiittää. 

Hanke on saatu sataman uudistuksen osalta maaliin Pappilanlahden venesatama on avoinna, ja uudet venepaikat ovat käytössä. Tervetuloa tutustumaan!

 

Marinetek mukana Vene 19 Båt -messuilla

Marinetek mukana Vene 19 Båt -messuilla. Marinetekin osasto 3 M 11 sijaitsee hallissa 3.

Vene-messut ovat avoinna:

Pe 8.2. klo 11:00 – 19:00

La 9. – Su 10.2. klo 10:00 – 18:00

Ma 11. – Pe 15.2. klo 11:00 – 19:00

La 16. – Su 17.2. klo 10:00 – 18:00

Marinetekin kokeneet asiantuntijat tarjoavat palvelua kaikissa laitureihin ja rantarakentamiseen liittyvissä kysymyksissä. Nähdään messuilla!

 

Marinetek Finland mukana uudistamassa Suomen satamia

Marinetek Finland on tehnyt suomalaisille venekerhoille ehdotuksen kumppanuussopimuksesta. Tämä on johtanut lukuisten venekerhojen omistuksessa olevien satamien uudistamiseen ja siihen, että yhä useammat veneilijät pääsevät hyötymään nykyaikaisesta, kelluviin ponttoneihin perustuvasta laiturirakentamisesta. Viime vuosina Marinetek on saanut olla mukana monissa satamien modernisointihankkeissa, kuten Kivenlahden Venekerhon kotisataman uudistuksessa Espoossa. Lopputuloksena on vanhentuneiden kelluntajärjestelmien muuttuminen turvallisiksi ja nykyaikaisiksi veneilykeskuksiksi.

 

Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta useimmat yksityisen sektorin omistamat venesatamat Suomessa ovat paikallisten viranomaisten ja seurojen omistuksessa. Kuten muuallakin maailmassa, paine pitää hinnat alhaisina ja investointirahan puute on johtanut kunnossapidon laiminlyönteihin. Useimmat Suomen venesatamat on rakennettu 1980-luvulla ja 90-luvun alkupuolella käyttäen puuponttoneita, betoniponttoneita ja venepuomeja. Koska kaikissa satamissa ei ole vuosien varrella ollut tarpeellisia korjaustöitä ja kunnollista kunnossapitoa, on osa laitureista heikkokuntoisia tai jopa vaarallisia käyttää.

Kahden viime vuoden aikana Marinetek on ollut mukana uudistamassa lähes 20 heikkoon kuntoon päässyttä venesatamaa. Näissä satamissa on nyt uutuuttaan kiiltelevät ponttonit, kiinnitysjärjestelmät, turvavarusteet sekä voimansiirtolaitteet. Joihinkin uusituista laitureista on nyt mahdollista kiinnittää suurempiakin veneitä. ”Huolimatta siitä, että uusia suuria venesatamia ei ole nyt rakennettu, olemme pysyneet kiireisinä pienempien projektien kimpussa”, Marinetek Finlandin myyntipäällikkö Aaro Vuori sanoo. ”Kalenteri on täyttynyt kotimaisten tilausten osalta vuoden loppuun saakka.”

Kivenlahden Venekerhon kotisatama on yksi monista Marinetek-käsittelyn saaneista. Espoossa sijaitseva venekerho on perinteisesti jakanut 560-paikkaisen huvivenesatamansa Espoon kaupungin kanssa. Vuonna 2015 sataman kerhopuolen omistus siirtyi venekerholle, ja vuonna 2016 kerho yhdisti voimansa Marinetek Finlandin kanssa.

Marinetek uudisti Kivenlahden sataman vaiheittain vuosina 2017–2018, jolloin häiriötekijät sataman käyttäjille pysyivät minimissä ja hankkeen rahoitus helpottui. Satamaan asennettiin yhteensä 1360 metriä betoniponttoneja, joiden leveys oli joko 2,6 tai 3,0 m, sekä käyntisillat, turvavarusteet, sähköjohdot ja venepuomit (niiltä osin, kuin oli tarpeen). Myös Espoon kaupunki rakennutti oman puolensa satamasta uudelleen käyttäen Marinetekin betoniponttoneja.

Kivenlahden Venekerhon puheenjohtaja Harri Peltoniemi on tyytyväinen lopputulokseen. ”Olemme erittäin tyytyväisiä Marinetekin palveluihin prosessin aikana. Tämä oli kerholle suuri projekti, mutta kaikki meni hienosti”, hän kertoo.

Marinetekin ehdottama kumppanuusohjelma auttaa ylläpitämään välttämättömiä veneilymahdollisuuksia Suomessa – maassa, jossa joka kuudennella henkilöllä on vene. Vaikka suurin osa Suomen 850 000 veneestä on kesämökkeilijöiden käytössä olevia pieniä veneitä, kiinnitetään venesatamiin myös suuria määriä suurempia aluksia. Vakaa satamainfrastruktuuri on elintärkeä, jos veneenomistajien määrä halutaan säilyttää nykyisellä tasolla.

Sykähdyttävästä historiastaan tunnettu Seili on kaunis matkakohde – Uusi satama pitää hyvää huolta omalla veneellä saapuvista vierailijoista

Marinetek Finland mukana uudistamassa Suomen satamia

 

Seilin saari on kulttuurisesti ja historiallisesti merkittävä matkakohde, jossa riittää tutustuttavaa niin tunnelmalliselle päivävisiitille kuin pidemmäksikin aikaa. Nyt entisestä mielisairaalastaan tunnettuun Seiliin on entistä mukavampaa saapua veneellä, sillä Marinetekin toimittama laatusatama valmistui saarelle elokuussa 2018. Upouuteen Asemalaituriin kiinnitettiin jo ensimmäisenä viikonloppuna yli 30 vierailevaa venettä.

 

Seilin saari on tullut monelle tutuksi siellä 1600- ja 1700-luvuilla sijainneista sairaaloistaan, joihin sijoitettiin spitaalisia ja mielisairaita. Sydämeen kolahtavia tarinoita saarelle loppuelämäksi suljetuista potilaista muistellaan edelleen, mutta värisyttävin kokemus syntyy, kun tunnelmaa käy aistimassa itse paikan päällä. Entiseen mielisairaalarakennukseen on vierailijoille vapaa pääsy, ja nähtävillä on muun muassa entisen mielisairaalan tiloihin ennalleen jätetty potilashuone. Seiliin omalla veneellä tehty päivä- tai viikonloppuretki jää varmasti mieleen pitkäksi aikaa.

 

Seilistä löytyy majoitusta, luontoa, historiaa ja paikallisia herkkuja

Seilin saari on veneilijöiden keskuudessa yhä suositumpi matkakohde, eikä syyttä. Sen lisäksi, että saari on kiehtova pala Suomen historiaa, on siellä helppo irtautua kiireestä kauniin, kulttuurihistoriallisesti merkittävän luontomaiseman keskellä. Seilissä viihtyykin useita suojeltavia kasvilajeja.

Saarella vierailijoita palvelee muun muassa paikallisia raaka-aineita hyödyntävä ravintola. Saarella on myös mahdollisuus yöpyä historiallisissa rakennuksissa, kuten 1800-luvulla valmistuneissa sairaalarakennuksessa tai leipomorakennuksessa.

Lisäksi saarella on toiminut Turun yliopiston Biodiversiteettiyksikköön kuuluva Saaristomeren tutkimuslaitos jo vuodesta 1964. Tutkimuslaitos kuuluu alansa edelläkävijöihin, ja sen toiminta jatkuu edelleen aktiivisena.

Seiliä on kehitetty viime aikoina aktiivisesti tavoitteena palvella vierailijoita mahdollisimman hyvin. Huomiota on kiinnitetty muun muassa saaren tavoitettavuuteen, palveluihin ja kokonaisvaltaiseen viihtyvyyteen. Marinetekin toimittama uusi Asemalaituri täyden palvelun satamineen on piste i:n päälle unohtumattoman matkakokemuksen varmistamiseksi.

 

 

Uusi satama viimeisteli Seilin saaren kehittämistyön

Seilin saaressa on kolme satamaa, ja niistä Marinetekin toimittama Asemalaituri on tarkoitettu palvelemaan omalla veneellä saapuvia. Asemalaituri on uudistettu täysin, ja satamapalvelut on suunniteltu vastaamaan kattavasti veneilijöiden tarpeisiin. Satamasta löytyy saniteettitilojen lisäksi muun muassa tiskaus- ja pyykinpesumahdollisuudet. ”Uusi laadukas satama on vaikuttanut ja tulee jatkossakin vaikuttamaan erittäin positiivisesti saaren kävijämääriin. Olemme saaneet jo nyt vierailijoilta palautetta satamasta – yksinomaan positiivista”, kehittämisprojektia vetänyt Galonis Oy:n toimitusjohtaja Herrick Ramberg kertoo.

”On erittäin tärkeää, että Seiliin pääsee helposti myös huviveneillä, ja uuden Asemalaiturin myötä tämä toteutuu hienosti. Laituri on koillisen puolella tuulelta suojassa, joten laituriin kiinnittyminen on helppoa ja turvallista”, sanoo Ramberg.

Kiinteistö Oy Seilin toimitusjohtaja Esa Suovanen kertoo, että vaikka vilkkain matkailukausi oli ohi uuden sataman valmistuessa elokuun puolivälissä, oli satamaan kiinnitettynä jo ensimmäisen viikonlopun aikana yli 30 vierailijavenettä.

”Marinetekin toimittama satama oli viimeinen lukuisista kehitysprojekteista, joita saarella tehtiin vierailijoiden viihtyvyyden lisäämiseksi. Vaikka suurimmat kehitysprojektit ovat tältä erää takanapäin, Seilin saaren toiminnan kehittäminen ja laadun ylläpito ovat prioriteetteja jatkossakin”, Suovanen sanoo.

Marinetek mukana Vene 18 Båt -messuilla

Marinetek mukana Vene 18 Båt -messuilla

Marinetek on mukana Vene-messuilla inspiroivalla osastolla.

Vuoden 2018 –malliston vetonaula on uusi huippusuosittu laiturimalli ”Meritaimen” uudella houkuttelevalla hinnalla. Marinetek-mallisto tuodaan nähtäväksi toteutettujen ranta-ja laituriprojektien kautta. Lisäksi suositummat mallit on koettavissa kokonaisina tuotteina. Lisäksi mukana on laaja valikoima laituritarvikkeita ja –varusteita.

Marinetekin osasto 3 M 11 sijaitsee hallissa 3.

Vene-messut ovat avoinna:

Pe 9.2. klo 11:00 – 19:00

La 10. – Su 11.2. klo 10:00 – 18:00

Ma 12. – Pe 16.2. klo 11:00 – 19:00

La 17. – Su 18.2. klo 10:00 – 18:00

Lukuisat Marinetekin kokeneet asiantuntijat tarjoavat palvelua kaikissa laitureihin ja rantarakentamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Paljon on nähtävää ja koettavaa, joten tavataan messuilla!

Vene18-marinetek-fi-venemessut

 

Tiedote 04.01.2017

MARINETEK TEHOSTAA TOIMINTAANSA

 

Marinetek on aloittanut mittavan tehostamis- ja kehittämisohjelman Suomen yhtiössään. Ohjelman tavoitteena on vahvistaa yhtiön kilpailukykyä erityisesti pohjoismaisilla markkinoilla ja projektiviennissä.

Tehostamisohjelman ensimmäisessä vaiheessa betoniponttonien tuotanto Suomesta siirretään konsernin suurempiin tuotantoyksiköihin Latviaan ja Ruotsiin. Suomeen jää alihankintana tehtävää laitureiden loppukokoonpanoa. Yhtiön pääkonttori, tuotekehitys, suunnittelu ja myynti säilyvät Suomessa.

 

MARINETEKILLE UUSI VT-TOIMITUSJOHTAJA

 

Jukka Hämäläinen

Marinetek Group Oy:n uudeksi virkaatekeväksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Jari-Jukka Hämäläinen (62) 03.01.2017 alkaen. Hän seuraa tehtävässään Jukka Saarikkoa, joka jätti yhtiön viime keväänä.

Talonrakennuksen diplomi-insinööri ja MBA Jukka Hämäläinen on ennen siirtymistään Marinetekiin työskennellyt yli 20 vuoden ajan pienten ja keskisuurten rakennusteollisuusyritysten johtotehtävissä. Hämäläisellä on hyvin laaja ja monipuolinen osaaminen kotimaisesta ja kansainvälisestä rakennusteollisuudesta sekä kansainvälisestä projektiliiketoiminnasta.

 

Myös Marinetekin hallitus on saanut vahvistuksen, kun Matti Jaakola (61) on valittu yhtiön uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi 15.12.2016 lähtien.

 

Suomalainen Marinetek on yksi maailman johtavista venesatama- ja laiturirakentajista. Yhtiön on rakentanut viimeisen 20 vuoden aikana yli 2000 venesatamaa 46 maahan. Yhtiön betoniponttoneja valmistetaan jatkossa 9 tehtaalla ympäri maailmaa.

 

Lisätietoja:

Ilkka Seppälä, ilkka.seppala@marinetek.net, +358 50 552 2222

Matti Jaakola, matti.jaakola@boardman.fi, +358 40 553 0883

Uutta kaupunkikulttuuria ja ainutlaatuisia luontokohteita – Marinetek mukana tuomassa lisää elämää ja arvoa ranta-alueille

Marinetek tunnetaan maailmalla ensisijaisesti huippuluokan venesatamien suunnittelijana ja toimittajana. Lauttasaarelaiset ovat monessa mukana Suomessakin – yrityksen tietotaito mahdollistaa arvokkaiden ranta-alueiden entistä monipuolisemman käytön ja ainutlaatuisten luontokohteiden saavuttamisen yhä useammalle. Lue lisää kohteista Helsingin Kauppatorilla, Vallisaaressa ja Örössä.

Allas Sea Pool –meriuimala on Marinetekin monipuolisen osaamisen mestarinäyte

Helsingin sydämeen Kauppatorille rakennettava Allas on uusi virkistäytymiskeidas niin helsinkiläisille kuin matkailijoillekin. Allas on malliesimerkki uudenlaisesta vireästä kaupunkikulttuurista ja keskeisten ranta-alueiden entistä monipuolisemmasta hyödyntämisestä. Marinetek on vahvasti mukana Altaan rakentamisessa. ”Haluamme olla toteuttamassa elämyksiä sekä kaupungin asukkaille että Helsingissä vieraileville turisteille. Toivomme projektimme edistävän Helsingin rantaviivan siirtymistä urbaaniin käyttöön,” painottaa Marinetekin Senior Partner Markku Rantanen.

Marinetek on toteuttanut urbaaneja meriuimaloita myös mm. Gibraltarille, Norjaan ja Tanskaan, mutta Helsingin Allasta vastaavaa ratkaisua ei löydy mistään muualta. Kokonaisuuteen kuuluu ympärivuotisesti käytössä oleva kylpylä uima-altaineen ja saunoineen sekä kelluva oleskelu- ja liikuntaterassi. Sen kelluvissa uima-altaissa käytetään sekä lämmitettyä vesijohtovettä että suodatettua merivettä. ”Toteutuksessa käytetty modulaarirakenne kestää aikaa. Se mahdollistaa tarvittaessa ponttonien uudelleen sijoittelun tai hyödyntämisen kokonaan uudessa käyttötarkoituksessa”, Markku Rantanen toteaa.

Toinen Altaan arkkitehtisuunnittelijoista on Marinetekin lead designer Timo Urala. Hän korostaa monimuotoisuuden ja kokonaisuuden huomioimisen tärkeyttä. ”Nykyaikaisten ranta-alueiden tulisi palvella monenlaisia käyttäjiä: kaupunkilaisia, turisteja, alueen yrittäjiä – ei vain niitä, jotka saapuvat veneellä. Jotta alueesta tulee toimiva, tarvitaan kokonaisnäkemys ja kokemusta teknisesti vaativien kohteiden toteutuksesta. Tilaajalta ja toimittajalta vaaditaan myös rohkeutta lähteä tällaisiin hankkeisiin.”

Faktat: Helsinki Allas Sea Pool

  • Kokonaisuus: 83 m x 33 m
  • Kolme uima-allasta: 25 m x 15 m lämmitetty makeavesiallas, 17 m x 11 m lämmitetty lastenallas ja 25 m x 12 m merivesiallas
  • Kaikki altaat on upotettu yhteen kelluvaan, kansilaudoitettuun tasoon
  • Kelluva, paaluankkuroitu modulaarinen raskasbetoni- ja teräsponttonirakenne
  • 33×22 m kaksikuorinen teräsponttoni sisältää isomman makeavesialtaan ja kaikki uimalan laitteet

Moduulirakenteinen osa perustuu Marinetekin raskasbetoniponttoneihin. Tälle osalle sijoittuvat meriterassit, 25m merivesiallas sekä 16m lastenallas.

Kaikkiaan alustassa on 41 raskasbetoniponttoonia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Merivesiallas saapuu proomun kyydissä.

Kokonaisuus on verhoiltu puukannella ja pintamateriaalina käytetään suomalaista kuusta.

Ensimmäinen kelluva uimala rakennettiin Kööpenhaminaan 2003 sittemmin maailman- maineeseen ponkaisseen arkkitehtitoimisto Bjarke Ingels Group (BIG) suunnittelemana. Kööpenhaminan satamauimala voitti mm. 2004 European Prize for Urban Space –palkinnon.

Aurinkoinen  Gibraltar  sai  oman  Marinetekin toimittaman  kelluvan  meriuimalansa 2015.                                                                                                       Kokonaisuus  sisältää  neljä  eri  uima-allasta  ja  Lappsetin   liikuntapaikkaa   monille    eri ikäryhmille ja urheilulajeille.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marinetek mahdollistaa pääsyn Metsähallituksen uusiin arvokohteisiin

Kun Aleksanteri II vieraili Vallisaaressa vuonna 1863, häntä varten tehtiin tie graniitista. Nyt, yli 150 vuotta myöhemmin, saareen päästäkseen ei tarvitse olla keisari. Marinetek on osaamisellaan mahdollistamassa saareen pääsyä kaikille kaupunkilaisille ja matkailijoille. ”Vallisaari on ainutlaatuinen kohde, jossa monimuotoinen luonto ja vuosisatainen sotahistoria avautuvat virkistyskeitaaksi ja vetovoimaiseksi matkailukohteeksi” Metsähallituksen luontopalvelujohtaja Rauno Väisänen kuvailee.

Vallisaareen on tarkoitus kehittää monipuolinen palveleva satama, jossa on paikkoja niin vierasveneille kuin perinnealuksillekin. Saaren palveluista vastaavan yrityksen osakas, Fregatti Oy:n toimitusjohtaja Ville Wäänänen kiittelee sataman sijaintia ja sen toteutusta. ”Torpedolahti on täydellinen satamapaikka – se on suojaisa, syvä ja näköalat kaupunkiin ovat mahtavat. Laituriratkaisu on myös maailmanluokkaa, venepaikkoja on tarpeeksi ja erikokoiset veneet on hyvin huomioitu. Laiturin modulaarisuus mahdollistaa sen laajentamisen tulevaisuudessa, kun alueen palvelut kehittyvät.”

Sataman rakentamisessa on omat erityisvaatimuksensa, esimerkiksi vesialueen käytössä tulee huomioida puolustusvoimien suoja-alue. ”Halusimme saarelle jämäkän, aallonmurtajatyyppisen ratkaisun. Marinetek tarjosi kolme vaihtoehtoista toteutustapaa, joista yksi valittiin. Marinetek valittiin toimittajaksi, koska heiltä saatiin selvästi normaalia jykevämpää ja leveämpää laituria. Lisäksi hinta per venepaikka oli kilpailutuksessa mukana olleista edullisin”, kenttäpäällikkö Arto Pummila Metsähallituksesta tiivistää.

Salaperäinen 59°48’40” N 22°20’13” E on nyt avoin kaikille

Sata vuotta suljettuna pysynyt Örön linnakesaari avattiin viime kesänä yleisölle. Saaristomeren kansallispuistoon kuuluvalla saarella on mm. 70-paikkainen vierassatama, ravintola, vuokrattavia pientaloja sekä rantautumislaituri melojille. ”Toivotamme veneilijät lämpimästi tervetulleeksi turvalliseen ja upouuteen vierassatamaamme. Yhteysalusten ansiosta muutkin kuin veneilijät pääsevät kokemaan Örön upean luonnon ja jännittävän sotahistorian”, sanoo Örön kehittämisestä vastaava Jouko Högmander Metsähallituksen luontopalveluista.

Turun saaristo on vesilläliikkujan paratiisi, mutta ulkosaaristossa suojaisia satamia on vähän. Örön täyden palvelun satama tuo asiaan merkittävän parannuksen. ”Aiemmin saarella oli vain pieni kolmen veneen laituri, joten sataman suunnittelu aloitettiin käytännössä tyhjästä. Tärkeintä oli saada kerralla toimiva kokonaisratkaisu ja lopputulos onkin erinomaisen hyvä – se on saanut paljon kiitosta kävijöiltä”, Högmander kuvailee. ”Kilpailutuksen voittaneelta Marinetekiltä saatiin paljon hyviä vinkkejä suunnitteluvaiheessa ja maalaiturin toteuttanut Taalintehtaan rakennuspalvelu toteutti urakan ripeästi.”

Faktat: Vallisaari ja Örö

  • Vallisaarelle pääsee Kauppatorilta vesibussilla tai omalla veneellä. Vallisaaren Torpedolahteen on rakennettu 48 paikkainen retkisatama, jossa on sekä poiju- että aisakiinnitys.
  • Örön saareen on kesäkautena säännöllinen yhteysliikenne mantereelta. Lisäksi charter- ja taksiveneet järjestävät kyytejä yksittäisille kävijöille ja ryhmille.
  • Sekä Vallisaaren että Örön toiminnasta vastaa Metsähallituksen luontopalvelut.

Ilmakuvavideon Örön satamasta pääsee katsomaan tästä.

Örön vierasvenesatamaa laajennettiin kolmannella laiturilinjalla keväällä 2016.

Taalintehtaan rakennuspalvelu Oy asensi Örön Marinetek-laiturit ja rakensi rannan kiinteät laiturit.

Vallisaaren Torpedolahti on 48-paikkainen retkisatama.

Metsähallitus halusi Vallisaareen jykevän laiturin. Ratkaisuksi valittiin neljä 20m pitkää ja kolme metriä leveää Marinetekin aallonvaimenninponttonia.

Kuvat: Sami Pitkänen (Allas, Vallisaari), Kasnäs Kompass/Petri Järvinen (Örö), Skyhard (Allas)

Lisätietopyynnöt: nelli.lampinen@marinetek.net / Nelli Lampinen, Marketing Assistant, Marinetek Finland Oy

Marinetekilta uusi SaunaBoat -mallisto

Marinetek tuo markkinoille SaunaBoat -venemalliston, jossa yhdistyvät sauna, laituri ja vene. Tällä ainutlaatuisella konseptilla on CE-hyväksyntä ja se on rekisteröitävissä veneeksi. Alus perustuu Marinetekin laadustaan tunnettuun laituritekniikkaan ja siinä on kuumasinkitty teräsrunko ja neljä järeää putkiponttonia. Saatavana on kaksi mallia SaunaBoat 10 ja SaunaBoat 14.

Pienempi on suunniteltu 8 hengen ja suurempi 12 hengen käyttöön. Saunarakennuksessa on löylyhuoneen lisäksi pukuhuone, isommassa mallissa lisäksi erillinen WC. Molemmissa malleissa on tilava ja ympärikäveltävä terassi.

Alukset ovat hyvin tukevia ja vakaita ja niitä on helppo hallita. Maksiminopeus on 5 solmua ja sopiva matkavauhti noin 4 solmua. Alukset on suunniteltu siirrettäviksi ja ne kulkevat kätevästi myös maantiekuljetuksena vesistöstä toiseen.

VTT:n testaaman ja D-kategoriaan hyväksytyn SaunaBoat- aluksen vakiovarusteisiin kuuluvat mm. kaiteet, ohjauspiste, perämoottoriteline, ajopenkki, puukiuas, taittuva uimaporras, ajovalot, jauhesammutin ja kiinnityspollarit. Lisävarusteina on saatavana mm. septitankki, maasähkö, LED-valaistus, kemiallinen WC, aurinkopaneeli, rekisteröintivarusteet sekä 15 tai 20 hv:n Mercury perämoottori.

Pienemmän SaunaBoat 10-mallin verollinen hinta ilman moottoria on alkaen 28 920 € ja CE-venepaketin kanssa alkaen 32 110 €.

SaunaBoat tarjoaa mahdollisuuden nauttia kesästä uudella tavalla ja sitä voi käyttää saunamökkinä ympäri vuoden.

SaunaBoat 10 esillä Vene 16 Båt -messuilla Marinetekin osastolla 3 D 11.

Lisätietoja:

Petri Grönlund, 040 480 7878, petri.gronlund@marinetek.net

New Port Imatran satamapäällikkö on valittu

Lammassaaren venesataman New Port Imatran uusi isäntä on Janne Lappalainen. Janne aloittaa satamapäällikkönä ensi vuoden alussa, jolloin myös sataman operointi siirtyy New Port Imatra Oy:lle. Janne Lappalaisen varamiehenä toimii kaksoisveli Jonne. Sataman uudet yhteystiedot ovat:

020 743 0490
info(a)newportimatra.fi
www.newportimatra.fi

Janne Lappalainen, New Port Imatran uusi satamapäällikkö

Janne Lappalainen on kotoisin sataman viereisestä Karhumäestä ja asuu edelleen Imatralla perheensä kanssa. Janne ja Jonne ovat toimineet veneiden parissa lähes koko ikänsä ja tuntevat suuren osan sataman veneistä ja veneilijöistä. Lappalaisesta satama saa paikalliset tavat ja tottumukset hyvin tuntevan, aktiivisen ja osaavan ammattilaisen johtamaan Lammassaaren uudistumisprosessia ja palvelujen kehittämistä.

”Yritän parhaani mukaan viedä asioita eteenpäin paikallistuntemusta hyödyntäen ja sataman käyttäjien tarpeita kuunnellen. Olen liikkunut alueella pienestä pitäen”, toteaa Janne Lappalainen.

Imatran satama on yksi Suomen suurimmista venesatamista noin 700 venepaikallaan. Yksi ensi veneilykauden tärkeimmistä kehityshankkeista on parantaa laituri- ja talvisäilytyspaikkojen vuokrausta. Tarkoituksena on siirtyä sähköiseen varauskalenteriin työn helpottamiseksi ja palvelun parantamiseksi. Sähköisestä varauskalenterista asiakas voi tulevaisuudessa varata veneelleen laituripaikan, talvisäilytyspaikan, vierasvenepaikan ja muut haluamansa palvelut.

”Muutokset eivät tapahdu hetkessä ja edessä on haastava, mutta kuitenkin mielenkiintoinen prosessi tuoda Lammassaaren satama tähän päivään. Vanhat laiturit uusitaan sitä mukaa, kun uusi satamakokonaisuus rakentuu alueen eteläpuolelle. Kaikki alueelle tehtävät toimenpiteet on sovittu Imatran kaupungin kanssa ja ovat osa alueen kokonaiskehittämistä”, jatkaa Lappalainen.

New Port Imatran tarkoitus on myös kehittää veneilijöille suunnattuja palveluja yhdessä muiden alueella toimivien yritysten kanssa. Tässä prosessissa Lappalainen peräänkuuluttaa tiivistä yhteistyötä kaikkien alueen toimijoiden välillä.

”Alueella toimii useita venekerhoja ja palveluntarjoajia. Meille kaikille on nyt tärkeää kehittää palveluja yhteistyössä, jotta alueelle saadaan lisää veneilijöitä ja palvelujen käyttäjiä.”

Uuden satamayhtiön toiminta käynnistyy joulukuun aikana vaiheittain ja uudet palveluhinnastot julkaistaan heti tammikuun 2016 alussa, jolloin myös vuokraus alkaa. Helsingin venemessuilla New Portilla on oma palvelupisteensä osastolla 3 D 11, hallissa 3.

Vasemmalta: Ilkka Seppälä, Janne Lappalainen, Jonne Lappalainen, Timo Luukkonen

Usein kysyttyä

Milloin uudet hinnat julkaistaan ja onko odotettavissa hinnankorotuksia?

Uusi hinnasto on tarkoitus julkaista tammikuun 2016 alussa. Pienimmät laituripaikkahinnat nousevat vain hieman (max. 5m/178 € ja max. 6m/198 €). Suuremmat laituripaikat kallistuvat enemmän, koska niihin kohdistuu enemmän korotuspaineita. Lisätuotot käytetään sataman nykyaikaistamiseen.

Miksi hinnat nousevat ja miten veneilijät hyötyvät?

Kaikki tuotot käytetään sataman investointeihin seuraavan 10 vuoden aikana. Kaikki laituripaikat uusitaan vaiheittain ja saavat uudet nykyaikaiset varusteet sekä turvavälineet. Suurimmille venepaikoille tulee sähkö- ja vesipisteet ja kaikille laitureille valaistus. Satama on vielä tällä hetkellä huonossa kunnossa ja tarkoituksena on kunnostaa satama huippukuntoon hintakorotuksien avulla.

Miksi venepaikkajako muuttuu?

Sataman uudet venepaikkakoot noudattelevat nykyaikaisten venesatamien jakoa. Uusi venepaikkajako mahdollistaa tarkemman ja oikeudenmukaisemman hinnoittelun. Näin pienten veneiden omistajien ei tarvitse kattaa isojen venepaikkojen investointikustannuksia.

Milloin sataman kunnostustyöt alkavat?

Satamasta laaditaan kunnostus- ja investointisuunnitelma ensi kevään ja kesän aikana. Keväällä varmistetaan laitureiden turvallisuus ja venepaikkojen toimivuus. Rakentaminen toteutetaan syksyisin loka-marraskuussa eli ensimmäiset isommat investoinnit toteutetaan lokakuussa 2016.

Miksi sataman painopiste siirtyy eteläpuolelle?

Satamaa kehitetään osana Imatran kaupungin laatimaa Lammassaaren kokonaissuunnitelmaa. Tavoite on rakentaa kotisatama alueen eteläpuolelle, jotta pohjoisempi alue voidaan varata muuhun veneilykäyttöön sekä mahdollisiin tuleviin laajennuksiin. Uudet laiturit tulevat vanhojen laitureiden paikoille, joten satama ei tiivisty eivätkä laiturivälit kapene. Laiturilinjat sen sijaan pitenevät.

Mihin auton voi pysäköidä?

Osana Lammassaarentien ja kevyen liikenteen väylän parannusta kaupunki rakentaa satamalle uudet parkkipaikat. Viihtyisyyttä lisätään uusilla maisemoinneilla ja viheralueparannuksilla. Alueesta kehitetään koko eteläisen Saimaan helmi.

Laajeneeko talvisäilytysalue?

Osana kokonaissuunnitelmaa myös talvisäilytysalue siistiytyy, laajenee ja kehittyy. Nykyiselle alueelle saadaan mahtumaan noin 200 venettä oikein järjesteltynä. Laajennustyön jälkeen alueelle mahtuu yli 300 venettä jolloin, yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa, kaikki veneet saadaan mahtumaan Lammassaaren talvisäilytysalueelle.

Mikä muuttuu kaudelle 2016?

Kaikki veneet pyritään sijoittamaan vanhoille paikoille tulevana veneilykautena. Suurempia muutoksia on tulossa vuonna 2017. Satamapäällikön tärkein tehtävä tällä hetkellä on saada venerekisteri ajan tasalle. Venetiedot kerätään vuokrauksen yhteydessä.

 

Hyvää joulua toivottaen ja uutta veneilykautta odottaen,

New Port Imatra Oy
Janne Lappalainen
satamapäällikkö
020 743 0490